En fossilfri framtid….ett svar på bensinupproret

Ett försök att svara på sambandet, finna den röda tråden och lämna politiken utanför – går det?
Två förslag som kan lösa stora delar av problematiken.

Bensinupproret 2.0. Vi förstår deras dilemma, men de är helt off sin tid. Vi vill inte på något sätt förringa deras problem att det blir dyrt (dyrare) att köra bil, särskilt på landet. Men ju mer de kör desto varmare blir planeten.

Vi förstår att alla inte omedelbart har råd att byta till elbil men vi vill ändå försöka lyfta fram var utvecklingen är på väg, orsakerna och vad vi kan göra för att påverka det i rätt riktning.

Elbilen är inte hela lösningen men en bra lösning nu istället för att fortsätta köra på olja som vi vet inte är hållbart i längden, både för miljön men också för att naturtillgången håller på att ta slut.

När du väl har investerat i en elbil (de små elbilarna är inte dyrare än en mellanklassbil med diesel eller bensin, de större kostar mer) är kostnaden att köra cirka 2–4 kr milen beroende på tillverkare. Sverige har just nu
ca 20 000 elbilar. I Norge däremot, har de snart 60 000.


Stefan Ingves, vår riksbankschef och direktionen som han leder, är den direkta orsaken till att värdet på vår krona faller som en sten. Genom den låga räntan så försvagas vår krona. Från 9,12 till 10,80 för en EUR bara de tre senaste åren, det är nästan 20%.
Det betyder att allt vi köper in utifrån är (minst) 20 procent dyrare (detta inkluderar naturligtvis även olja).

Räknar vi av 25% (inkl skatte-effekten) på bensinen landar vi på ca 12,64 (15,8*0,8). Så när våra lån och bolån blir billigare av den låga räntan, så ökar priset på allt vi importerar. Alltså kan vi inte se på bensinpriset ur ett separat perspektiv, det blir felaktigt. Så här kommer 2 förslag på hur vi ser en möjlighet att göra det mer tillgängligt att köra mer miljövänligt – men då behöver alla vara med på tåget, även Stefan Ingves.

Förslag 1:

Tänk om vi kunde bestämma oss för att verkligen göra skillnad i den pågående klimatkrisen.

Låt säga att vi (regeringen) bestämmer att från 2020 blir alla elbilar momsfria (precis som i Norge). Då gynnas inte bara en tillverkare utan alla biltillverkare kommer ha elbilar framtagna 2020.
Momsen på nya bensin och dieselbilar ökar till 30% från 2020 och
dessutom kan inte tjänstebilar längre dra av momsen alls. Idag kan man dra 50% av momsen, dvs 12,5%.

Lek med tanken att elbilar är momsfria, då blir det inget att dra av. Köper man en bensin/dieselbil däremot, får man den verkliga kostnaden inklusive moms som då är 30%.
En elbil som kostar 600 000 kr idag, kostar då 480 000 kr när momsen är borta. Avdragen miljöbonus på 60 000 kr ger 420 000 kr. En 20% kontantinsats (eller gamla bilen i inbyte), då är vi nere på 336 000 kr.

Detta blir en Win Win för båda parter. Biltillverkaren får garantera ett restvärde på 50% efter 36 månader, vilket betyder att 210 000 kr är restvärdet efter 36 månader, då ska 126 000 kr finansieras (420k-50%=210k och 336k-210k=126k). Det betyder att bilen kostar 3 500 kr per månad, plus 2-4 kr milen att köra. Vi kanske inte är där ännu, men i längden så kommer alla att ha råd.

Det finns ingen bil i dagsläget som kostar mindre i verkliga pengar, inkl bränsle (eftersom en ny bil har fulla garantier under alla 36 månader). Nästa 36 månader finansieras 50% av 210 000 kr, som återstår, vilket blir 105 000 kr, och sista 36 månaderna går den till noll.

Förslag 2:

Lös tillgången på energi och gör det lagligt att sälja el mellan grannar.

Om du bygger en stor egen solpark, får du redan vid 255 KW installerad effekt betala skatt på egen förbrukning. Det är som att beskatta den luft vi andas. Jo, om du har 300 KW installerad effekt, och bara använder den själv, då ska staten ha in skatt för den solenergi du förbrukar.
Det är helt vansinnigt. Att köpa en så stor anläggning kostar mycket pengar, ca 2,5 mkr!
Då har vi redan betalt ca 500 000 kr i moms. Därefter mäts strömmen som panelerna genererar av och vi åker på en energiskatt – på solljus. Man får inte konkurrera med statens Vattenfall eller andra elföretag.

Det är klimatkris, och energi är en av de viktigaste komponenterna för att lämna fossila bränslen kvar i marken.

Om vi hade en 300 KW anläggning, så kan vi inte sälja el till grannen. Det är olagligt att sälja el, det har staten monopol på. Tänk om man kunde sälja för 70% av priset (på elbörsen) till sina grannar. Då hade de inte köpt från nätet utan från oss, så deras behov frigörs på det allmänna elnätet.


I Tyskland är nu 2,5 miljoner hushåll som är ägare av sin egen el från sol eller vind. Men i Sverige är det fortfarande krångligt för den som vill producera sin egen förnybara el. Färre än 30 000 svenska hushåll gör egen el i dag.

Släpp elen fri, låt de som kan och vill få bli energiproducenter. Tänk om vi kunde ta vårt pensionskapital och köpa paneler för dessa pengar redan nu. Vi hade blivit rika pensionärer som löste energikrisen.
Eftersom solenergi är en oändlig källa, kan bankerna tvingas finansiera 75% med fast och låg ränta (med panelerna som säkerhet), och försäkringsbolagen försäkra upp tillgången, då har massor med människor råd att bygga en egen solpark, (eller gå samman i riktigt stora
anläggningar på andelsbasis).


Vill vi effektivisera detta, då gör vi solpaneler momsfria i 10 år.
Tar vi exemplet med 300 KW, som idag kostar 2,5 mkr, då blir det 2,0 mkr momsfritt, varav banken finansierar 1,5 mkr på 30 år, en amortering på ca 4200 kr/månad.

Om en familj har ett sparkapital på 500 000 kr, då kan de bygga en solpark på 300 KW, som kostar 4200 kr i månaden, som producerar 300 000 KWh per år och som ger en intäkt på 90 000 kr/år, (beräknat på att spotpriset på elbörsen är 30 öre). En nettoinkomst för familjen på 3 300 kr i månaden.
Under livslängden på 30 år, växer deras 500 000 kr till 1,18 mkr. En väl värd investering. Och naturligtvis skall man få sälja till vem man vill. Ökar priset till 50 öre, blir nettobeloppet 8 300 kr i månaden, och totalintäkten blir ca 3 mkr.

Vad hindrar oss?
Det finns sannolikt ingen vilja. Argumentet för att inte genomföra dessa förslag är att det blir konsekvenser i form av skattebortfall.

Nej, det blir inga skattebortfall för staten. Varför?
Det säljs så små mängder med solpaneler idag att det inte blir någon nämnvärd skillnad. Eftersom vi INTE gör dem momsfria så ökar inte försäljningen nämnvärt. Så moms på något som ändå inte finns, är inget skattebortfall.

Samma gäller för bilarna. Vi skulle kunna byta 1 miljon fordon på 2–3 år. Det blir inget skattebortfall eftersom om vi INTE tar bort momsen, så uteblir 1 miljon nya fordon.

Klart färdigt!

Scroll to Top